♥ Wat te doen tegen een jetlag

Een zere nek, uitdroging, hoofdpijn en eerste vermoeiende dagen. Een jetlag blijft je beheersen de eerste dagen na een lange vlucht. En dat wil je al helemaal niet tijdens de vakantie. Maar wat kan je dan doen tegen een jetlag?

rugtas als handbagage vliegen filipijnenMet een ingepakte backpack vloog ik naar Bali, een reis van bijna 22 uur. De vlucht naar Londen was geen ramp, maar de vlucht van Londen naar China duurde iets langer, 11 uur en 10 minuten om precies te zijn. Daar hadden we een overstap tijd van twee en een half uur om vervolgens weer bijna vijf uur te vliegen. Het is dan ook wel logisch dat je na zo’n rit een jetlag krijgt. Maar wat is een jetlag nou precies en vooral wat kan je doen tegen een jetlag?

Wat is een jetlag?

Een jetlag is een slaapstoornis. Gelukkig wel een tijdelijke, maar het is wel vervelend als je er last van hebt. Vooral aan het begin van je vakantie. Dan wil je leuke dingen doen in plaats van moe zijn. Wanneer je een jetlag hebt is je biologische klok ontregeld. Je lichaam ondervind daardoor verschillende klachten. Voor iedereen kan het anders zijn. Hoe meer je door tijdzondes vliegt hoe meer last je hebt van een jetlag. Meestal hebben mensen het meest last wanneer ze west naar oost vliegen. Zelf heb ik er meestal andersom last van. Maar ik heb alleen nog meer ‘extreem’ in de tijd gevlogen naar Azië. Zelf denk ik dat ik er meer last van heb wanneer ik thuis ben, omdat ik op plaats van bestemming energie krijg van de bestemming. Als ik thuis ben kan ik mij meer toegeven aan de jetlag en treden er meer klachten op.

hangmat chillen reizen indonesie bukit lawang doen tegen een jetlagKlachten van een jetlag

Veel voorkomende klachten zijn onder andere maagklachten, moeite met spijsvertering, verkoudheid, grieperig, opgezwollen voeten en benen, hoofdpijn, verstoorde stoelgang, prikkelbaar, concentratieproblemen, slapeloosheid, hartritmestoornis en weinig eetlust (waarom heb ik daar nooit last van?). Liever heb je hier geen last van natuurlijk, maar er is genoeg te doen tegen een jetlag.

Wat te doen tegen een jetlag?

wat te doen tegen een jetlag voor vertrek:

♥ Ga uitgerust op reis. Wanneer je rustig op vakantie gaat kan je je tijdens de reis meer ontspannen. Mensen die gestrest op reis gaan ervaren meer jetlag krachten. Dus zorg ervoor dat je in goede lichamelijke conditie. Om ontspannen aan boord te zitten is het handig om comfortabele kleren aan te trekken.

travel gadget handgemaakte etui wereldkaart♥ Er zijn mensen die zich voor vertrek zich al aanpassen aan het tijdschema van de bestemming. Hierdoor kan het lichaam al wennen aan de nieuwe tijdszone. Dit doen ze door hun horloge en bedtijd aan te passen. Wanneer je bijvoorbeeld op je biologische klok ongeveer vier uur tijd verliest moet je voor vier dagen voor vertrek een uur eerder naar bed.

Wat te doen tegen een jetlag tijdens de vlucht:

♥ Drink geen alcohol tijdens het vliegen. Het kan je helpen ontspannen, maar door luchtdruk verschil vergroot het de kans op misselijkheid, uitdroging en je valt in een minder diepe slaap.

♥ Blijf bewegen tijdens de vlucht. Hierdoor heb je een actiever gevoel en kan je makkelijker wakker blijven. Ook is het beter voor je bloedcirculatie. Mensen die regelmatig sporten schijnen minder last te hebben van jetlags.

vliegtuig eten eiwitrijk doen tegen een jetlag♥ Eet lichte en eiwitrijke maaltijden. Eiwitrijke maaltijden geven je energie! Maaltijden waar veel koolhydraten inzitten zorgen er voor dat je slaperig wordt.

♥ Drink voldoende. En dan geen wijn of koffie, maar zoiets als water. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat veel jetlagproblemen voortkomen uit uitdroging.

Wat te doen tegen een jetlag na aankomst:

♥ Zorg ervoor dat je biologische ritme zo snel mogelijk aangepast is aan de plaats van de bestemming. Je lichaam heeft 24 uur nodig om zich aan te passen. Dus doe het rustig aan een gun je lichaam de tijd.

♥ Als je kan kiezen hoe laat je vliegt, zorg dan dat je ‘s avonds op plaats van bestemming aankomt. Na een lange reis ben je vaak moe. Wanneer je ’s avonds aankomt op plaat van bestemming kan je naar bed gaan. Het is immers avond en bedtijd.

vliegen doen tegen een jetlag rusten♥ Als je overdag aankomt, ga niet slapen. Zoek licht op, het liefst van de zon.  Probeer zo je biologische klok te manipuleren. Hiervan krijg je energie en het zorgt ervoor dat je biologische klok zich sneller aanpast dan wanneer je nu gaat slapen of in een donkere ruimte gaat zitten.

♥ Kan je het echt niet volhouden, neem dan een power nap. Slaap nooit langer dan een uur, anders raak je in een te diepe slaap.

vliegen singapore airlines relaxenZoals je ziet zijn er genoeg dingen die je kan doen tegen een jetlag. Wat ik zelf nog nooit heb geprobeerd is het aanpassen aan de tijd, dus het horloge verzetten en eerder naar bed. Ik ben heel benieuwd of het werkt. Daarnaast zijn water drinken en in beweging blijven mijn must doen tegen een jetag dingen. Door de andere lucht krijg ik altijd zo’n droge keel en hoofdpijn. Water drinken helpt daar enorm tegen. Daarnaast moet je dan ook iets vaker naar de wc met als gevolg dat je meer in beweging blijft. Verder vind ik het altijd fijn om mij een beetje af te kunnen zonderen in het vliegtuig. Een hoodie met capuchon of een sjaal om af te schermen is dan fijn.

♥ Wat zijn jouw wat te doen tegen een jetlag tips? Wat werkt bij jou het beste tegen een jetlag?

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts op All Lovely Things? Vul dan hier (geheel gratis) je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe lovely posts online staat! Love, Mandy
Powered By WPFruits.com