♥ Travelvlog | Skiën met een hersenletsel (+tips voor activiteiten)

Skien is opzich niet iets normaals, als klein kind zeiden we altijd skiën is voor rijke mensen. Nu ben ik qua financiën niet rijk, toch ga ik een aantal jaar al skiën. Maar dan op een aangepaste manier, want skiën met een hersenletsel is wel even anders.

skiën met een hersenletsel saalbach oostenrijkIn mijn vorige ski travelvlog Skiën in Saalbach gaf ik je al een kijkje in de eerste dagen van de mijn skivakantie. Daar kon je al zien hoe ik mijn de eerste dagen na een reis door maak. Maar na dag twee begint het skiën met een hersenletsel pas echt.  Bekijk de rest van de week in de nieuwe travelvlog. En vergeet ook hier niet de film in HD kwaliteit te zetten voor betere kwaliteit beelden.

Skiën met een hersenletsel

Heel eerlijk ik heb geluk dat ik nog op de piste kan staan. Met een lichte hersenletsel kan het nog op een aangepaste manier. Al ligt het er natuurlijk wel aan waar je last van hebt, want dit is bij geen enkel persoon met een hersenletsel hetzelfde. Maar met een aantal trucjes kan ik nog wel een soort van skiën met een hersenletsel.

skien saalbach oostenrijkDe tips kan je eigenlijk bij alle activiteiten toepassen en het is ook niet zozeer geldig bij alleen een hersenletsel. Bij heel veel handicaps kan het handig zijn, maar ze zijn zelfs toepasbaar voor ‘gewone’ mensen. Vooral als je moe bent zal je er veel aan hebben.

Tips voor skiën met een hersenletsel:

♥ Begin met het maken van een goed plan. Waar wil ik heen, wat kan ik, wat moet ik nog leren en vooral wat ik haalbaar. Het plan mag je uitdagen, maar het moet wel realistisch blijven. Natuurlijk wil ik van de rode piste (check mijn vorige Skien in Saalbach vlog hoe ik er toch terecht kwam), maar dat ik helemaal niet realistisch. Zelfs niet alle blauwe pistes zijn geschikt. Net zoals elke dag skiën. Dus dan plan ik het zo, dat ik het meest kan skiën.

Luis alm saalbach hinterglemm oostenrijk♥ Mijn nummer één tip: neem de tijd en rust voldoende. Rust is de key, maar o zo moeilijk. Want wanneer moet je precies rusten? En hoe lang? Hoe vaak? En dan heb je nog ook alle enthousiaste mensen om je heen die heerlijke alle dagen hele dagen skiën en dat wil je natuurlijk ook. Met als gevolg dat je over grenzen gaat, en dat brengt je eigenlijk alleen maar nog meer stappen achteruit. Dus rem erop en goed naar je lichaam luisteren (heel cliché, ik weet het).

Wat voor mij het beste werkt na een aantal jaren ervaring: om de dag een ochtend skiën. En als ik een ochtend ga skiën dan is het ongeveer twee keer van de piste en een half uur rusten. Om er vervolgens nog één a twee keer vanaf te gaan en dan lekker naar bed te gaan.

skien hersenletsel saalbach oostenrijk♥ Wat ook belangrijk met skiën met een hersenletsel is dat je geen drukke plekken opzoekt. Drukke plekken met veel prikkels zijn funest, daarnaast levert het ook veel druk op. Mijn tip; sta als eerste op de pistes, meestal sta je er dan ook als enige (zo mooi), en ga buiten zitten in plaats van in de kneuterige Oostenrijkse hutjes. Of doe dat voor of na lunch tijd. Dat scheelt al enorm. Kies dan een plek uit in een hoek en ga met je gezicht naar een muur zitten. Zo bescherm je je zelf al voor een heel aantal prikkels.

♥ Maak gebruik van hulpmiddelen. Zo draag ik bijvoorbeeld oordoppen (die geschikt zijn voor discotheken) om geluid te filteren. Mijn hoofd kan dat zelf niet, dus de oordoppen zijn ideaal. Een zonnebril kan fel licht voor je filteren (doe net alsof je famous bent en draag ze binnen als je last van licht hebt) en beperk je gezichtsveld. Ik kijk daarom vaak naar beneden als ik ergens ben.

Saalbach oostenrijk vlog skien met een hersenletsel

Maak dromen waar

Zoals ik ook al zei in mijn vorige blog, een beperking kan je misschien wel meer grenzen opleggen. Maar binnen de grenzen zijn er mogelijkheden. Ga opzoek naar wat voor jou mogelijk is en pas het zoveel mogelijk aan zodat je er ook goed bij voelt. Zo ben ik in staat om te skiën met een hersenletsel. Dit geldt overigens niet alleen voor mensen met een beperking, dit kan bijvoorbeeld ook een angst voor iets zijn. Ga er voor, met een goed plan kom je er! Maak je dromen waar!

Wat zou jij graag willen doen, maar je doet het niet omdat er iets in de weg staat? En wat zijn de stappen die je moet ondernemen om het toch wel te kunnen doen?

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?

You may also like...

4 reacties

  1. Selva schreef:

    Altijd weer leuk om je blog te lezen Mandy!
    Goede tips zoals altijd 🙂
    Blijf vooral schrijven!

  2. Rachel Kromdijk schreef:

    ah wat mega mooi daar, ziet er goed uit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts op All Lovely Things? Vul dan hier (geheel gratis) je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe lovely posts online staat! Love, Mandy
Powered By WPFruits.com