♥ Tips om je goede voornemens vol te houden

Het begin van het jaar staat bijna gelijk aan een jaar nieuwe kansen. De goede voornemens vlogen je om de oren. Ja heel goed dat iedereen nu in  de sportschool staat, maar van de helft kan je vaak al zeggen dat ze het maar een paar weken volhouden. Zonde, want als je het een beetje slim aanpakt kan je het goed volhouden. Daarom geef ik je ook mijn tips om van je goede voornemens een goede levensstijl te maken.

lets go- goede- voornemen-volhoudenDoe niet aan goede voornemens is misschien wel de beste tip die ik je kan geven. Natuurlijk kan je een voornemen die je niet hebt volhouden, want je hoeft niks te doen. Maar dat bedoel ik niet. Ik vind de mind set van een goed voornemen verkeerd. Goede voornemens als ik wil stoppen met roken, ik wil meer sporten, ik wil gezonder eten etc. daar is opzich niks mis mee. Maar is het niet veel verstandiger om de vorm te veranderen?Het is veel doelmatiger om concreter te denken. Van ik bouw een gezonde levensstijl. Of ik stop met roken. De woorden ik wil geven impliciet aan dat je wel wil maar het ligt ergens nog ver weg. Alsof het een doel is voor in de toekomst.

Kies een gepast doel. Veel goede voornemens zijn tijdgebonden. Neem het doel afvallen. Stel je doel is 5 kilo lichter zijn. Prima doel als jij je niet lekker voelt bij je huidige gewicht, maar wat als je de 5 kilo kwijt bent. Stop je dan met sporten en gezond eten? Met als gevolg dat de 5 kilo er zo weer aan vliegen of misschien wel meer. Is het dan niet veel verstandiger om een streef gewicht in gedachten te houden met een marge van zeg maar 2 kilo. Niemand kan namelijk altijd hetzelfde wegen. Wanneer je over je marge van je streefgewicht bent weet je dat je of je voeding moet aanpassen en/of je beweegpatroon. Daarnaast kan je de ene keer ook meer vocht vast houden dan de andere keer. Gewicht zegt niet alles.

Goede-doelen lijst

Maak concrete doelen. Het doel gezonder eten is een goed doel, maar bedenk ook op welk vlak je gezonder wil eten. Hoe doe je het nu? Hoe zie je het graag? Welke maaltijd wil je aanpassen? Wil je biologische gaan eten? Of alleen meer groente? Wil je eiwittenshakes eten of ga je meer voor de groene shakes?

♥ Bedenk bij het formuleren van doelen dat je de lat niet te hoog legt. Misschien gaat dit samen met kies een gepast doel maar ik bedoel hiermee dat het slimmer is om als niet-sporter te beginnen met twee a drie keer in de week sporten in plaat van zes of zeven. Misschien gaat het de eerste twee weken goed, je bent nog goed gemotiveerd, maar daarna gaat het vaak tegenstaan als je geen sporter bent. Met als gevolg dat je het uiteindelijk opgeeft. Je kan beter het sporten. Dus begin langzaam, bouw het op of juist af (wat bij de je doel past). Geef je lichaam en geest de tijd om aan je nieuwe levensstijl te wennen.

Maak een stappenplan daardoor zal je sneller en makkelijker je doelen halen. Simpel weg omdat je je doel en de weg daarnaartoe duidelijker voor ogen hebt. Zo ben ik van één keer per dag fruitsmoothie naar groentesmoothies (soms meerdere malen per dag) gegaan. Zo ben ik in stappen van vijf kilo naar totaal 24 kilo afvallen gegaan. Maar als ik het 24 kilo doel in één keer voor ogen had gehad, dan was ik na een maand denk ik ook gestopt. Het doel lijkt dan zo ver weg en niks lijkt dan te werken. Ik heb er ongeveer 5 jaar over gedaan. Misschien te langzaam voor sommige mensen, maar ik heb nooit het jojo effect gehad of een terugslag. Puur omdat ik mezelf de tijd gaf om een gezonde levensstijl langzaam op te bouwen.

Goede doelen vol houdenPlan een cheat day. Er zijn mensen die beweren dat het goed is om af te kunnen vallen, maar hier is nog geen wetenschappelijk bewijs voor. Wel of geen bewijs voor mij werkt het psychologische gezien en dat is al een plus opzich. Niet dat je op die dag non stop burgers moet gaan eten. Maar natuurlijk moet je een keer kunnen genieten van een frietje of een stuk chocolade, je leeft maar één keer toch? Doe dit wel met mate, houdt het bij die ene dag of weekend. Zoek er balans in.

♥ Zet een beloning tegenover je doel. Het kan de een motivatie voor jou zijn om je doel vol te houden, maar ik zie het meer als een goed excuus om iets te kopen. Wat ook niet verkeerd is 😉 .

Doe het voor jezelf. Doe het alleen maar omdat jij er beter door voelt en niet omdat iedereen eens voor sterk is het nieuwe dun zijn gaat. Wanneer je het enkel en alleen voor jezelf doet houd je het veel beter vol, je wil is dan veel sterker. Neemt niet weg dat je je kan laten inspireren door andere, dat doe ik ook.

Zoek steun bij familie en/ vrienden. Wanneer je iets wil aanpassen in je leven gaat het makkelijker als de mensen je om je heen steunen, ze kunnen je motiveren, maar ook verleidingen helpen overwinnen. Ook kan het makkelijker zijn als je beide stopt met roken, of samen naar de sportschool gaat.

kies voor veranderingIk denk dat het vooral belangrijk is dat je van je goede doel een levenswijze maakt. Alleen dan houdt je het echt lang vol. Je kan dan niet meer zonder. Althans ik niet! Dus houd vol, nog even doorzetten en je komt er wel!

♥ Wat is jouw tip om een goede voornemen vol te houden?

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?

You may also like...

8 reacties

  1. Mooi artikel Mandy! Vooral het punt: Doe het voor jezelf vind ik heel belangrijk. Ik heb mezelf ook voorgenomen om gezonder te eten en alleen in het weekend te cheaten en dit werkt tot op heden heel goed.

  2. Manon schreef:

    hele goede tips ik heb dat ook met die sportprogramma’s zoals kayla dan denk ik van ja en hoe zit het dan over 12 weken, dan mag ik stoppen met alles? Ik moet dus nu al een plan voor mezelf maken om het vol te houden, gelukkig is Kayla inmiddels al met deel 2 gekomen wat het makkelijker maakt maar zulke dingen zijn soms zo krom.

  3. Deisy schreef:

    Wat een prachtig artikel lieve Mandy. Ik ben eigenlijk volledig compleet met je eerste tip haha: maak geen goede voornemens en al helemaal niet aan het begin van het jaar. Dat heb ik trouwens ook nooit begrepen. Als je wilt stoppen met roken waarom zou dat dan alleen op 1 januari kunnen? Maargoed… Gewoon levensstijl veranderen en concrete doelen (zoals jij zegt) stellen en dan kom je al heel ver. Oja: probeer dagelijks ook iets voor dat doel te doen, zo blijf je bezig en sluipt het ritme er gewoon in 🙂 X

  4. Merel schreef:

    Ik doe zelf niet aan goede voornemens maar meer een doelen lijst. Dingen die ik wil hebben gedaan in 2015 heb ik op een lijstje staan. Je hebt fijne tips op geschreven!

  5. Marcella schreef:

    Slimme tips! Ik wil wat strenger zijn en meer groente en fruit eten en minder snoepen. Ik loop al best veel en zwem wekelijks, dus dat wil ik gewoon blijven volhouden. En dan op naar wat kilo’s minder!

  6. Kiss & Make-up schreef:

    Hele goeie tips! Realistisch zijn en haalbare doelen stellen is een belangrijk begin inderdaad.

  7. Eva schreef:

    Wat veel goede tips! Ik deed dit jaar eigenlijk niet aan goede voornemens. Als ik toch iets goed wil doen, verzin ik ze midden in het jaar 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts op All Lovely Things? Vul dan hier (geheel gratis) je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe lovely posts online staat! Love, Mandy
Powered By WPFruits.com