♥ Leef langer met een healthy lifestyle

Het is geen booming nieuws dat roken, overgewicht en alcohol slecht voor je lichaam zijn. Ook is het niks nieuws dat een gezonde levensstijl je levensverwachting verhoogt. Sterker een gezonde levensstijl maakt het leven plezieriger. De healthy lifestyle trend van nu is dan ook helemaal geen gekke ontwikkeling. Ondanks we dit allemaal weten komt uit het onderzoek van Lekker Lang Leven (2008) naar voren dat 57% van de Nederlandse bevolking aangeeft twee of meer van slechte leefgewoonten te combineren. Dus ze heb niet één slechte gewoonte maar twee. En kijk eens naar het percentage, het gaat gewoon om meer dan de helft van de Nederlandse bevolking. Tijd om die 57% healthy lifestyle tips te geven, maar het is ook altijd fijn om ze op een rijtje te hebben. Meer motivatie kan geen kwaad!

Healthy-lifestyle-quote

Bron

Een healthy lifestyle

Wanneer leef je eigenlijk gezond?  Met de algemene healthy lifestyle tips moet het lukken:

Eet gezond

Om gezond te eten moet je eten volgens de regels van de Schijf van Vijf; eet gevarieerd, niet te veel (vrouw maximaal 2.000 kcal, man 2.500 kcal per dag), minder verzadigd vet, veel groente (200 gr), veel fruit (200gr) en brood en eet veilig. Veilig eten? Zorg dat je niet te veel bewerkte producten binnen krijgt en kijk goed wat je koopt, je wil geen voedselvergiftiging of infectie oplopen doordat je bijvoorbeeld bedorven eten eet. Dus was je groente goed, voorkom kruisbesmetting, verhit je eten goed en bewaar etenswaren op een gekoelde plek.

 

Schijf_van_Vijf
♥ Beweeg voldoende

Wil je een goed gewicht hebben dan moet je er voor zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan je binnen krijgt. Dit kan door beweging. Aanbevolen wordt om dagelijks een half uur te bewegen, het gaat om een matige tot redelijke inspanning waarbij het hart sneller gaat kloppen en je meer moeite voor moet doen om adem te halen. Door meer te bewegen krijg je meer energie, je voelt je beter in je vel, je verlaagt de bloeddruk en cholesterol.

Rook niet

Roken is dodelijk en gaat gepaard met een slechtere kwaliteit van leven! Bekende ziektes zijn longkanker (86% van de sterfgevallen door roken), COPD (80%) en een aantal vormen van kanker in het hoofdhalsgebied (54% tot 85%). Daarnaast kan je het overlijden aan coronaire hartziekten (16%), beroerte (7%) en hartfalen (12%) wijten aan roken (CBS Doodsoorzakenstatistiek, bewerkt door het RIVM). Allemaal ziektes waarvan je waarschijnlijk wel op de hoogte bent. Maar wist je ook dat je een vergrote kans  hebt op minder vruchtbaar zijn door roken? Dat de kans groter is op oogaandoeningen zoals glaucoom en staar? Of leukemie? Zo zijn er nog veel meer ziektes. Mensen die roken leven gemiddeld 4,1 levensjaren korter en hebben minder 4,6 gezonde levensjaren (Hoeymans et al., 2010). Stoppen met roken is dus de eerste belangrijke stap die je moet nemen!
Drink gematigd

Mocht je denken dat één à twee glaasjes alcohol per dag een beschermend effect kan hebben op hart- en bloedvaten, dan heb je het niet helemaal goed. Dit effect geld namelijk alleen voor gezonde mannen en vrouwen boven de 40 jaar die regelmatig bewegen, gezond en gevarieerd eten en niet roken. Dus hoe je aan de aanbevolen standaard voor een healthy lifestyle!

Een volwassen man mag twee tot drie standaardglazen per dag drinken en per gelegenheid niet meer dan vijf standaardglazen. Een volwassen vrouw mag gemiddeld niet meer dan één tot twee standaardglazen alcohol per dag drinken en per gelegenheid is dat drie standaardglazen. Drink je meer? Denk dan goed na over de gevolgen!

fruitwater-gezondheid-ziektes

Alcohol kan op de lange termijn effect hebben op de hersenen. Denk aan een hersenbeschadiging, niet alleen aan Korsakov, zoals geheugenproblemen, concentratieproblemen, verwardheid etc. Je kan er leverproblemen van krijgen (pijn, slechte eetlust, misselijkheid, braken en geelzucht), maagzweer, maagvliesontsteking, hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hersenbloedingen, lever- , borst- en dikke darm kanker. Wanneer je er ook nog bij rookt zullen de risico’s op mond-, keel-, strottenhoofd- en slokdarmkanker nog groter zijn.

 Opmerkelijke healthy lifestyle tips

Naast de algemene tips heb ik opmerkelijke tips gevonden. Tips die je makkelijk toe kan passen, maar ook tips waar je je vraagtekens wel bij kan zetten.

Havermout zorgt voor een lang en gezond leven

Door het eten van kommetje havermout per dag verminder risico op hartfalen met 9 procent en het sterfterisico met 5 procent (Bron). Kom maar op met het bakje havermout!

Blijf weg bij mannen

De oudste vrouw van Schotland, 109, begint elke dag met en bord warme pap (zie de havermout werkt) en een lach. Volgens haar is dit essentieel voor een lang en gezond leven. En haar belangrijkste tip→ blijf weg bij mannen. “Mannen brengen meer problemen dan plezier in je leven” (Bron).

Eet sushi

Dit is misschien wel de beste tip, eet sushi om langer te leven. Door de hoge hoeveelheid aan proteïnen en omega 3 die in rauwe vis en rijst zitten leef je langer. Japanners eten minder en kiezen voor voeding van betere kwaliteit waardoor ze ouder worden (Bron).

♥ opDrink groene of zwarte thee

Door minsten vier koppen groene thee te drinken krijg je flavonoïden binnen, dit zijn ziektebestrijdende stoffen. Dit houdt kanker tegen, vertraagt darmkanker, beschermt de gewrichten en stimuleert vetverbranding. Tip: doe geen suiker in de thee en al helemaal geen witte suiker. Geraffineerde suiker vermindert namelijk het goede effect van thee (Bron). Daarnaast geloven onderzoekers van Harvard Medical School dat de antioxidanten in groene thee helpen bloedvaten te ontspannen (Bron). Dus zeg maar dag tegen de stresshormonen en hallo kopje groene thee! It’s time to relax!

Volgens mij kan iedereen met deze tips gezond leven en zo het leven verlengen. Natuurlijk is het verstandig om een goede uitvaartverzekering af te sluiten, maar verder wil je er eigenlijk niet mee bezig zijn. Gelukkig hoeft dat in de meeste gevallen ook niet, zolang je maar gezond leeft! Dus pak een extra kop groene thee, eet vanavond sushi en vergeet niet om met een smile een lekkere wandeling te maken. Op een lang en gezond leven!

♥ Wat is jouw ultieme healthy lifestyle tip?

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?

You may also like...

4 reacties

  1. Anouk schreef:

    Wat een inspirerend artikel! Dit geeft mij weer helemaal een boost om er tegen aan te gaan!

  2. Diana Mieczan schreef:

    I love fruit infused waters:) Kisses, darling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts op All Lovely Things? Vul dan hier (geheel gratis) je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe lovely posts online staat! Love, Mandy
Powered By WPFruits.com