♥ Hiken door de rijstvelden van Banaue

Balancerend en voet voor voet loop je door de rijstterrassen met een groene oase als uitzicht. Het hiken door de rijstvelden van Banaue is echt een van de hoogtepunten van de Filipijnen. Ik neem je mee naar drie dagen afzien en vollop genieten!

hiken door de rijstvelden filipijnen banaue batadIn mijn vorige blog over het noorden van de Filipijnen vertelde ik je hoe je in Banaue kan komen, waar te verblijven en wat je er allemaal kan doen naast het hiken. In deze blog neem ik je mee naar de prachtige rijstvelden.

Hiken door de rijstvelden

Drie dagen lang gingen we hiken door de rijstvelden. In Banaue zelf, in Batad en in Hapao. Je kan ook meerderdaagse trektocht doen, maar omdat we Bogah Homestay al betaald hadden gingen we elke keer terug. Achteraf jammer, want hoe leuk is het als je bij locals slaapt?!

Hiken door de rijstvelden van Banaue is voor daredevils

Na een heerlijke maaltijd en even rusten gingen we met Marvin een aantal vaste stops af met de tricycle. Een foto maken en weer verder, even lekker de toerist uithangen. Terwijl wij onze ogen uitkijken luisteren we naar de verhalen over hoe de mensen hier leven. Hoe de terrassen zijn ontstaan en hoe ze proberen oude tradities, zoals de dansen, nog steeds door te geven. Dan gaat het hiken door de rijstvelden echt beginnen. We lopen een route die bijna nooit met mensen gelopen wordt. Vooral ook omdat het pad niet geschikt is voor iedereen. Dus… Maar ze willen iets nieuws en wij zijn de testpersonen.

hiken door de rijstvelden van banaue filipijnen

waterval banaue filipijnenHet pad loopt naar een waterval waar we heerlijk in afkoelen na een behoorlijke klim en afdaling (en dat een paar keer). De waterval blijkt een best leuke glijbaan te zijn en na wat eten ging de tocht verder. De heenweg was best te doen, qua looppad. Op de terugweg was er regelmatig geen pad… zelfs Marvin keek af en toe bedenkelijk. En dat zegt vaak genoeg. Voet voor voet, volle concentratie en niet te veel om je heen kijken werkte het beste. Eén centimeter misstappen was niet mogelijk, je zou er spontaan hoogtevrees van krijgen. Ik weet nog steeds niet waar ik aan hing, maar we moesten als apen hangen aan een wand met slierten, zonder een echte mogelijkheid om je voeten neer te zetten, om verder te komen. Ja, deze tocht is wel echt voor de daredevils onder ons met een goede conditie, zonder hoogtevrees.

rijstveld hiken banaue filipijnen

Dit waren de betere paden

halo halo filipijnen

Halo Halo inclusies modder handen van het klimmen

Het einde van de tocht was wel een hoogtepunt, we liepen door de mini dorpjes in de bergen. De mensen hier zijn nog niet gewend aan toeristen en ze leerden ons kennismaken met Halo-Halo. Een traditioneel Filipijns dessert met geraspt ijs, melk, bonen en fruit.

Hiken door de rijstvelden van Batad & Bangaan

De rijstvelden van Batad zijn een plaatje. Het dorp is als het ware ingesloten als een soort amfitheater. Batad ligt op ongeveer een uur rijden van Banaue en vanuit daar moet je 45 minuten wandelen voordat je er bent. In de toekomst komt hier een verharde weg te liggen. Nu kan je het alleen te voet bereiken.

hiken door de rijstvelden van batad filipijnenHiken door de rijstvelden in Batad is een stuk makkelijker dan in Banaue. Nog steeds is het handig als je een goede conditie hebt omdat je enorm de hoogte in gaat (twee keer), maar hier hebben ze tenminste verharde paden. Daarnaast zijn de paden niet zo smal en de terrassen zijn minder diep (ik hoefde nu niet meer in spagaat om de volgende stap te kunnen zetten met mijn korte benen). Op een of andere manier zijn we in goede vorm, in twee uur tijd zijn we helemaal bovenaan en een uurtje later helemaal in het dal. Maar dan komt de volgende klim naar boven eraan. En die hakte er in, geheel buitenadem, bezweet en gebroken kom ik boven aan. Water kan ik nog net uitbrengen, maar na één blik op het prachtige uitzicht ben ik de oneindige helse klim weer vergeten.

hiken rijstvelden batad filipijnenWe rijden door naar Bangaan om daar de rijstvelden vanuit een uitzichtpost te bekijken, de oogst is hier iets verder en daarom anders van kleur. De volgende stop is een lunchstop. Marvin laat ons kennis maken met de traditionele Filipijnse gerechten Tinola (een op gember en ui gebaseerde soep met bijvoorbeeld kip en rijst) en Abodo (een soort stoofpot). Om je vingers erbij af te likken zo lekker. ’s Avonds gingen we naar een optreden georganiseerd door Marvin. Daarin werden de tradities van de Lfuago stam uitgelegd en uitgebeeld.

bangaan village hiken door de rijstvelden filipijnen

Bangaan Village

traditioneel filipijns eten

Hiken door de rijstvelden van Hapao & zwemmen in de bronnen

Op de laatste dag gaan we naar Hapao. Officieel is dit een ander gebied, maar Marvin kent het heel goed. Bij het inschrijven en het betalen van een natuurheffing (moet je in Banaue ook doen) proberen ze je een gids te ‘verkopen’.  Met wat aangeleerde trucjes van Marvin komen we er toch in. De rijstvelden zijn hier veel wijder opgezet, dit loopt nog makkelijker. En stiekem is dit wel fijn, je hebt nu namelijk de mogelijkheid om te genieten van het mooie uitzicht terwijl je loopt. De rijstvelden zijn echt oneindigend. Na een tocht van ongeveer 1,5 uur komen we aan bij de waterbronnen. Het water is er ijskoud, maar het is heerlijk omdat je helemaal klam bent van het lopen. Wanneer ik helemaal afgekoeld ben stap ik de natuurlijke bron in. Het water is er heerlijk warm, maar het stinkt naar zwavel. Precies zoals in IJsland. De Filipijnen vinden het leuk als er toeristen komen, maar tegelijkertijd ook een beetje eng. Dus als jij het gesprek begint zijn ze helemaal blij. Vooral de kinderen.

hapao filipijnen hiken door de rijstvelden

waterbronnen hapao banaue filipijnen

Hot springs van Hapao

De terugweg duurt iets langer dan heenweg, maar het is echt lang niet zo zwaar als de voorgaande dagen. Deze toch is zeker geschikt voor veel mensen en zeker niet minder mooi! ’s Avonds verfrissen wij ons in Bogah Homestay, eten we iets en door Marvin worden we afgezet bij de nachtbus richting Manilla.

puppy filipijnen

hiken door de rijstvelden van hapao filipijnenHiken door de rijstvelden van de Filipijnen is een avontuur, maar vooral heel erg mooi. De schoonheid van de rijstterrassen, de vriendelijkheid van de mensen, actief bezig zijn en lekker eten. Het is iets wat je nooit meer vergeet. Ik kan het alleen maar iedereen aanraden!

♥ Zou jij gaan hiken door de rijstvelden als je in de Filipijnen bent? Of ben je meer van de strandvakantie?

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?