♥ Fit worden met Fit20 in 20 minuten

Begin van het nieuwe jaar staat in het teken van nieuwe kansen en wilskracht om de goede voornemens te voldoen. Ik doe in principe niet aan goede voornemens omdat ik elke moment van het jaar perfect vind om te beginnen. Toch begon ik dit jaar met iets nieuws namelijk Fit20.

fit20 sportschoolFit20 is in het heel kort gezegd een methode om in 20 minuten fitter te worden in je gewone kleding. Ik weet het, dit klinkt als een sprookje en veel te gemakkelijk. En dat is ook precies de reden waarom ik het leuk vind om het uit te proberen. Is de manier van trainen echt effectief? Kan iedereen hierdoor in 20 minuten fitter, sterker en strakker worden?

Fit20 fit in 20 minuten Nijmegen review

Wat is Fit20?

Bij Fit20 train je in een korte tijd op hoge intensiteit, maar de beweging is in slowmotion. Normaal push je op de sportschool hier is het 1, 2, 3…. 10. En weer terug in 10 tellen. Hierdoor is er een sterke stimulus-respons. Je hartslag benadert in een korte periode de 100% (stimuleert het hart, longen en bloedvaten).  Eén keer per week trainen aangevuld met dagelijkse activiteiten is dan ook voldoende, de hersteltijd bedraagt ook vijf tot acht dagen.

De Fit20 training bestaat uit zes oefeningen waarbij je alle spiergroepen aanpakt. De oefeningen stimuleren het hele lichaam op aantal verschillende niveaus (alles hebben ze mooi wetenschappelijk onderbouwd in een heel boekwerk);

spierstelsel; alle typen spiervezels worden optimaal aangesproken,
uithoudingsvermogen; door de manier van trainen heeft je lichaam anderhalf uur na de training nodig om de aangevoerde producten vanuit de anaerobe stofwisseling te verwerken.
hormonale huishouding; de productie van het groeihormoon en testosteron wordt door Fit20 training gestimuleerd, daarnaast verbeterd het het bloedsuikergehalte en verlaagt het de hoge bloeddruk.
lenigheid; doordat spieren een gezonde spanning krijgen door de training zal de spier uiteindelijk een meer ontspannen spier worden wat weer zorgt voor een ontspannen spier en dus meer verlenging.
genexpressie; Fit20 helpt met het (her)activeren van een optimalere genexpressie
botten en gewrichten; de training draagt bij aan de toename van botdichtheid en het verbeteren van houding. Het versterken van de spieren heeft een positief effect op de gewrichten
psychologische effecten; de toename van testosteron en de afname van teveel cortisol leidt tot een weerbaarder en beter humeur. Daarnaast is de manier van trainen door de aanmaak van testosteron en dopamine stressverlagend.

fit20 nijmegen review

fit20 trainen in 20 minuten reviewIk train bij Fit20 Nijmegen, maar waarschijnlijk zit er ook één bij jou in de buurt (ze hebben inmiddels al 60 filialen). De Fit20 Nijmegen studio is clean ingericht. Er is weinig afleiding, veel licht en er staan mooie apparaten. De sfeer is ontspannen en laagdrempelig. Wat ik een fijne omgeving vind om in te sporten.

fit20 Nijmegen trainen

In de studio is het vrij koud (17graden), dit is zodat je niet gaat zweten. Wat op zich prettig is, want je hoeft na het sporten niet te douchen. Scheelt weer tijd in ons drukke leven.
Je traint met een personal trainer die je begeleid in de uitvoering en je aanspoort de oefening zo lang mogelijk vol te houden. De laatste beweging is het vasthouden van de oefening, 10 seconde lang. En die 10 seconde zijn soms heel lang, maar personal trainer Bas (met zijn 10 jaar ervaring in het begeleiden van sporters) zorgt er met zijn enthousiasme en vertrouwen in jou er voor dat het lukt.

Het trainen kan ook als duo. Wel gezellig en extra stimulerend om het samen met een vriend of vriendin te doen.

trainen bij fit20 voordelen

Mijn ervaring met Fit20 Nijmegen tot nu toe

Ik heb nu ik dit schrijf vier lessen gehad, met de feestdagen er tussen. Het eerste wat bij mij opkomt is: het is echt heel zwaar, maar geschikt voor iedereen. Je traint op het randje van je eigen kunnen, daarom is het ook geschikt als je bijvoorbeeld een minder goede basisconditie hebt. Je werkt in jouw persoonlijke spierfalen gebied. Wat eigenlijk goed is, want hier maak je je spieren juist sterker. Waar je normaal in sets werkt train je met Fit20 aan één stuk door tot het spierfalen. Het vraagt het uiterste van je lichaam en een uur na de training trillen mijn spieren nog. Ze zijn optimaal getriggerd en vermoeid en dat in maar 20 minuten. Een ander groot pluspunt is de persoonlijke aandacht zodat je de oefening correct uitvoert, met name probeer de schouders laag te houden hoor ik regelmatig. Tot nu toe vind ik het zeker een fijne manier van trainen.

Fit 20 Nijmegen sporten All Lovely ThingsIk had ook de mogelijkheid om te kijken bij anderen en het is leuk om verhalen te horen van anderen. Mensen merken dat ze minder last hebben van kwaaltjes, zoals rugpijn, maar ook dat ze sneller en makkelijker een bult op fietsen. Daarnaast vinden ze de persoonlijke begeleiding en regelmaat heel fijn. Daar kan ik helemaal inkomen. Je wordt meer gemotiveerd (ook door de afspraak) en je gaat nog iets langer door dan je normaal doet in de sportschool.

Of ik al vooruitgang voel? Ja eigenlijk wel, ik kan al meer kilo’s met bijvoorbeeld mijn benen wegdrukken en in de spiegel lijkt het alsof mijn lichaam iets strakker wordt (ik denk wel dat het normale eten hier ook een rol in speelt). Ik ben benieuwd wat Fit20 mij na een tijdje trainen brengt, ik houd je op de hoogte!
Ben je benieuwd geworden naar wat Fit20 voor jou kan betekenen? Of wil je net zoals ik het ondervinden of het echt werkt? Maak dan zeker een gratis kennismakingstraining afspraak via de website!

♥ Wat is jouw eerste indruk van Fit20? Hoe gaat het met het uitvoeren van jouw goede voornemens? 

Share Button

All Lovely Things

Leuk dat je mijn blog leest! Ik vind het zeker leuk en nuttig als je een een reactie achterlaat in de comments. Wie weet leer ik nog wel iets van jou! Volg je me ook al via mijn Social Media kanalen voor meer lovely things?

You may also like...

15 reacties

  1. Jenn schreef:

    Het klinkt wel goed, maar ik geloof toch echt niet dat ik er genoeg aan zou hebben

    • Bedoel je dat je één keer in de week sporten niet genoeg vindt? Ik vind sporten bij Fit20 een mooie aanvulling op de huidige trainingen op de sportschool. Alleen 20 minuten in de week vind ik ook te weinig. Gewoonweg omdat ik sporten heerlijk vind. Door Fit20 merk ik dat de WOD bij crossfit veel sneller beter gaan. Wellicht is het voor jou ook een goede aanvulling…?

  2. Marike schreef:

    Je merkt pas dat het werkt als je ineens weer gaat schaatsen of hardlopen: conditie als een beer! En de cijfertjes liegen er ook niet om; de progressie wordt gemeten. Daarnaast je hoofd ‘leeg-sporten’ of met je team spelen, treft ook weer een ander – niet onbelangrijk – doel.

  3. Evy schreef:

    Het is een geweldig concept. Ik doe het nu ruim een jaar en ik heb met nog nooit zo fit gevoeld. Spieren zijn sterker, mijn lichaam is strakker en mijn basis conditie is enorm vooruit gegaan. Dit resultaat heb ik de afgelopen jaren niet in de sportschool bereikt, maar bij Fit 20 gaat het met sprongen vooruit.

  4. Pia schreef:

    Ook ik sport er al ruim een jaar, en kwam er echt slecht met veel klachten binnen. Langzaam aan begonnen…….Voel me nu veel beter en mijn verzuring waar ik altijd last van had is weg!! Mijn kracht is met 35 % toegenomen. Nu een dipje, ziek geweest maar we gaan er weer voor. In een prachtige lokatie in Arnhem-Zuid

  5. Margé Alberts schreef:

    Ook in Assen zo’n mooie studio met enthousiaste begeleiders.
    Ik voel me sterk en gezond.

  6. Emile Vrolijk schreef:

    Ik ben er nog niet uit, lees er nu veel over. Wat ik een beetje mis is bij veel sportscholen dat je weer gaat zitten op de toestellen en we zitten al zoveel de gehele dag. Wat is jouw mening daarover, lees ook dat je dit als aanvulling doet naast je crossfit.

    • Wat een goede vraag Emile! Het is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ikzelf vind het fijn om mij in het zweet te werken en om echt uitgeput te raken. Daarom de combinatie met crossfit. Maar ik merk wel dat ik met Fit 20 echt grote sprongen maakte. Op de sportschool zit je vrij ‘passief’ op de apparaten, hier word je echt uitgedaagd om tot het uiterste te gaan. Waardoor het ook vele malen zwaarder is dan op de sportschool. Je moet het eigenlijk ervaren, misschien kan je een proefles doen bij jou in de buurt? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! Ik beantwoord ze graag voor je.

      • emile vrolijk schreef:

        Hoi bedankt voor je antwoord. Ik geloof ook wel dat je sterker wordt, maar je traint naar mijn gevoel te weinig spieren in een keer. In de sportschool waar ik train ik veel met bosu en TRX dus dat is niet echt passief. De oefeningen zijn completer en in het dagelijks leven gebruk je ook meer spieren en niet alleen je armen. Het is altijd een combinatie van meedere spiergroepen en dat mis ik hier. Verder is de HIT training zoals ze het beschrijven ook blessure gevoelig, tenzij je natuurlijk wat lager level begintin het begin.

  7. Monica schreef:

    Kan je fit 20 ook doen als je artrose heb in je handen en knieeen

    • Beste Monica,

      Wat goed dat je interesse hebt in sporten bij Fit20. Helaas kan ik je geen deskundig antwoord geven op je vraag. Ik denk dat je de vraagt het beste kan stellen bij een Fit 20 bij jou in de buurt. Wel kan ik melden dat je nauwlettende persoonlijke begeleiding krijgt tijdens het sporten, dus ik denk eigenlijk dat het mogelijk is. Er wordt namelijk gewerkt vanuit jouw kunnen. Hopelijk heb ik je hiermee verder geholpen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

      Met vriendelijke groet,
      Mandy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg mij
Wil je op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts op All Lovely Things? Vul dan hier (geheel gratis) je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail wanneer er een nieuwe lovely posts online staat! Love, Mandy
Powered By WPFruits.com